Hoera mijn eerste factuur

September 2010 startte ik mijn bedrijf, 13 november datzelfde jaar had ik mijn eerste opdracht binnen. Ik mocht bij een oud-collega de zolder opruimen, zodat daar een kamer gerealiseerd kon worden. Een leuke klus en een eerste factuur om te sturen! 

In mijn community op Facebook maakte ik een video over het sturen van je (eerste) factuur en het opstarten van je boekhouding. In dit artikel wil ik je meer vertellen over wat je doet als je factuur voldaan is door de klant. 

 

Reken je vanaf de eerste factuur niet rijk

Een grote valkuil is dat je jezelf rijk rekent. Als je gewend bent om in loondienst een netto loon uitgekeerd te krijgen dan kun je alles vrij besteden. Als ondernemer gaat dat (helaas) niet. Van de betaalde facturen gaan nog kosten af.

Denk hierbij aan de BTW en andere belastingen, (vaste) lasten van je bedrijf, reserveringen voor grote uitgaven, een buffer voor je salaris… welke kosten en bedragen dit voor jou zijn is natuurlijk voor iedereen anders, maar voor iedereen geldt wel dat er bepaalde kosten betaald moeten worden. 

Ik werk sinds 2 jaar met de profit first methode. Deze methode leert je niet alleen om handige potjes te maken maar leert je ook op een andere manier te kijken naar je boekhouding. Zoals de naam al zegt gaan zij uit van de winst voorop stellen. Van iedere factuur reserveer je dus al een klein percentage voor je winstuitkering. Dat is nog eens leuk!

Wil je meer lezen over profit first? Bestel dan hier het boek. Het is laagdrempelig, helder geschreven en als je net start of gestart bent met je boekhouding/onderneming de perfecte manier om een stevige basis voor je bedrijf neer te zetten!