Inspiratie en tips

Als coach help ik mensen zichzelf verder te ontwikkelen. In professionele rollen heb ik een heleboel ervaring opgedaan. Als ervaringsdeskundige begrijp ik jou vanuit mijn expertise ook op persoonlijk niveau.

Een aantal van deze lessen, inspiratie en tips deel ik met je.

Ik ben nieuwsgierig naar meer

Heel veel klanten vragen mijn hulp bij het doen van de administratie. Niet omdat ze niet weten hoe ze dingen moeten doen, maar meer omdat ze er geen systeem in hebben zitten en de administratie daardoor een énorme klus lijkt. 
Al die ongeopende enveloppen en mails, die slingerende brieven en to do lijstjes door het huis... het lijkt wel onbegonnen werk. Maar als je je er eenmaal toe zet is het allemaal zo gedaan.. 

Hoe hou je het overzichtelijk?

Ik adviseer mijn klanten altijd het volgende;

Schaf 3 tijdschriftcassettes aan en label deze:
-actie
-lezen
-bewaren/opbergen

Iedere keer als er een envelop op de deurmat valt maak je hem open en beslis je direct waar deze brief toe behoort. Moet er iets gedaan worden en is het een actie? Is het iets wat je alleen maar hoeft te bewaren? Dan stop je de brief (zonder envelop!) in de passende cassette. 
Eens per week, bij voorkeur op een vast moment in de week, ga je aan de slag met je acties en leeswerk. 
Eens per maand of kwartaal (afhankelijk van hoeveel bewaarwerk je hebt) leeg je deze cassette en stop het in een map met de rest van de administratie. Ik gebruik altijd 1 stelregel met bewaren; als iemand anders het al voor je bewaart hoef jij het niet te doen. Bijvoorbeeld algemene voorwaarden, gebruiksaanwijzingen etc. 
Heb je dingen zowel online als offline, probeer er dan een gewoonte van te maken om deze offline papieren zo veel mogelijk online te bewaren. Scheelt jou weer ruimte!

Digitaal kun je deze vertaalslag ook prima maken voor je digitale administratie. Maak bijvoorbeeld mappen met dezelfde categorieen en sleep alle binnengekomen mail naar 1 van de mappen. Eens per week kijk je naar de acties die moeten gebeuren.. 

Succes! 

Liefs Ilona 

Over Ilona Visker

Ilona is al ruim 9 jaar werkzaam als Professional Organizer.

Ze volgde naast de basisopleiding voor Professional Organizers ook de post hbo-opleiding voor Senior Professional Organizing aan de school voor organizing en haalde haar diploma’s en certificaten voor o.a. AD(H)D coaching, budgetcoaching en verdiepte zich in verschillende methoden en technieken zoals Creatrix.