< Ga terug naar alle inspiratie

Ken jij jouw valkuilen?

feb 24, 2020

Hoe ver ga je voor een klant?

De meeste organizers/coaches zullen zeggen (of denken) dat ze voor zichzelf een duidelijke grens hebben wat wel en wat niet kan, of hoe ver ze willen gaan. 
Maar soms overkomt het je, je werkt samen met een klant en je kunt goed met elkaar overweg. Omdat jouw klant in jou een veilig en deskundig persoon ziet gaat ze je steeds meer in vertrouwen nemen over dingen die in haar leven spelen. 

Mooi natuurlijk dat je zo'n band op kunt bouwen met iemand, maar het maakt het ook lastig. Als professional organizer word je vaak niet gezien als een hulpverlener, wij helpen natuurlijk wel, maar staan meer naast een klant (samenwerken) dan dat we aan een bureau tegenover iemand zitten en een gesprek aangaan. Hierdoor zijn wij erg laagdrempelig. Daarnaast zitten wij tussen de spullen van de klant. Tussen de emoties, herinneringen, verwachtingen, dromen... dat maakt ook veel los bij een klant. 

Nogmaals, het is echt heel mooi en ik vind dit ook zeker een van de mooiste dingen aan het vak. Dat iemand zich openstelt, je vertrouwt en vanuit die basis samen een mooi resultaat boekt. 
Maar er zitten een aantal valkuilen in:

We komen steeds meer op de stoel van de hulpverlener te zitten
Er wordt gepraat, nog meer gepraat en op een gegeven moment krijg je door dat je steeds meer op de stoel van de hulpverlener bent komen te zitten. Wees je bewust van de grenzen van jouw kennis en kunde en verwijs door naar instanties indien het jouw pet te boven gaat. 

Onze grenzen vervagen
De tijd is voorbij maar jullie zijn zo lekker bezig.. je blijft nog een half uurtje langer om het af te maken. Of, je komt toch langs de stort, voor deze ene keer neem je alles wel mee. Het is zondag en je klant belt, ondanks dat je in de speeltuin zit met de kinderen neem je op en voor je het weet ben je een half uur verder... 
Wat kun je hier aan doen?
Rond voor de eindtijd af en hou hier rekening mee met je planning. Maak goede werkafspraken over wat jij en wat je klant doet, en wanneer je wel of niet te bereiken bent. Communiceer dit met je klant en spreek dit desnoods nog even in op je voicemail..


De klant raakt aan je gehecht
Als je lang bij dezelfde klant aan het organizen bent raakt een klant aan jou en jouw aanwezigheid gehecht. Dat kan heel fijn zijn voor de samenwerking, maar het kan ook een belemmering worden wanneer je klant niet meer zonder jou wil of denkt te kunnen. Ons doel is om de klant zelf weer de regie te laten nemen over het huis. Wij begeleiden daarin en maken ons na verloop van tijd overbodig, zodat de klant zelfstandig verder kan (in de meeste gevallen). Wanneer een klant te veel aan jou gaat hechten staat zij niet meer open voor anderen, of gaat niet meer zelfstandig aan de slag... en dat was nou juist wat we wél wilden realiseren!

Wat is jouw grootste valkuil in de begeleiding van je klanten?