Wat ben ik waard als professional organizer

Iedere maand geven Eveline en Marieke een inkijkje in de opstart van hun bedrijf als professional organizer. Ze mailen elkaar over waar ze mee bezig zijn, waar ze tegenaan lopen én vieren hun successen. Deze maand behandelen ze de vraag: wat ben ik waard als professioneel organizer.

Hi Eveline,

Tijdens de Q&A van Ilona in Word Organizer Week, ging het over je uurtarief bepalen, en of klanten wel geld over hebben voor het inhuren van een organizer tegen een bepaald tarief, wat hoog kán lijken. Toen ik mijn uurtarief en daarmee mijn pakkettarieven bepaalde, heb ik verschillende dingen gedaan om deze juist in de markt te zetten. Ik vertel je graag wat ik gedaan heb om te ontdekken wat ik nou precies waard ben als professioneel organizer.

Ten eerste heb ik gekeken naar collega’s (de meeste organizers hebben hun tarieven wel op de website staan), je wil niet te hoog of te laag gaan zitten ten opzichte van je collega’s. Te hoog vond ik gek want ik ben net begonnen, te laag ook, want dan snij je jezelf in de vingers én lijkt het misschien alsof je op basis van prijs wilt concurreren met je collega’s.

Daarnaast heb ik gekeken naar wat er nog allemaal voor kosten af gaan, zoals BTW en belasting, zodat ik kan inschatten wat ik er dan netto aan over houd. Maar ook: wat beloof ik voor dat tarief? Contact tussen de afspraken door? Ritje kringloop? Eindverslag? Nog eens bellen na aan maand? Deze dingen kosten ook allemaal tijd, en dus geld.

We hadden dit onderwerp tijdens het wandelen pas al aangesneden, heb jij hier nog verder over nagedacht? En ik ben benieuwd: hoe bepaal jij jouw waarde?

Liefs,
Marieke

——————————————————————————————————

Hi Marieke,

Leuk om elkaar nu ook regelmatig te ontmoeten, dat geeft energie!

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde proces doorlopen om mijn tarief te bepalen. Waar ik nog af en toe mee worstel is de kleine ondernemersregeling. Moet ik daar wel of geen gebruik van maken, zodat ik geen 21 % BTW aan mijn klanten hoef te vragen en deze ook niet hoef af te dragen? Tot nog toe heb is mijn jaaromzet nog geen € 20.000,. Wel ben ik ambitieus voor de komende jaren, ik wil doorgroeien en nog veel meer klanten helpen. Voor nu heb ik dus besloten om deze niet aan te vragen.

Wat ik waard ben heeft voor mij ook te maken met mijn eigen waarde, de psychologische term. Hoe beoordeel ik mijzelf als professional organizer en in hoeverre ben ik tevreden over mezelf. Omdat ik nu ongeveer 1 jaar bezig ben leer ik nog elke dag bij en is mijn doel om mij nog verder te ontwikkelen.

Maar de echte waarde bepaalt natuurlijk de klant. Doordat de klant vertrouwen in mij heeft, stijgt mijn ervaring en mijn kennis en daarmee ook mijn eigen waarde. En hopelijk ook mijn omzet, zodat ik geen gebruik meer mag maken van die ondernemersregeling!

Liefs, Eveline

 

Wil je meer lezen over Marieke en Eveline? Hier stellen ze zich voor