Training Inhoud

Uitklappen
Hoofdstuk inhoud
0% voltooid 0/3 stappen
Hoofdstuk inhoud
0% voltooid 0/3 stappen

Know, Like & Trust is een ’simpele’ formule om te zorgen dat mensen je (de woorden zeggen het al): leren kennen, een connectie met je gaan voelen en je leren vertrouwen. Waarom? Zodat ze daarna bij je gaan kopen natuurlijk! 😊

Kun je een connectie voelen met iemand die je nog niet kent? Kun je iemand vertrouwen die je nog niet kent? Loop je warm voor tele-marketeers die ‘koud op je dak’ je een energie abonnement proberen te verkopen zonder dat je daarom hebt gevraagd? Het antwoord is drie keer NEE.

Maar stel: je denkt er over na om op vakantie te gaan naar Amerika. Je weet nog niet zo goed waarnaartoe, dus je bent op zoek naar inspiratie. Je zoekt op Google en op Pinterest, en op een gegeven moment kom je terecht op een enorm waardevol artikel met daarin informatie over de verschillende regio’s, en een aantal voorbeelden van mooie rondreizen. Je leest verder, en de website waar je dit op leest blijkt van een reisbureau te zijn dat gespecialiseerd is in Amerika reizen. Je vindt zelfs een gratis download op de site met inpak lijst voor je reis. Zo fijn! Je geeft je mailadres op, download de lijst en ontvangt daarna nog een aantal hele waardevolle tips per mail. Uiteindelijk krijg je de uitnodiging voor een Skype call van 30 minuten om te kletsen over je plannen, en om te kijken of het reisbureau je verder kan helpen.

Hoe groot schat je de kans dan in, dat als het reisbureau je een interessant aanbod doet, dat je met ze samen gaat werken?
Ik denk vrij groot 😊

Dit verhaal is een perfect voorbeeld van hoe Know, Like & Trust werkt.
Je hebt het bureau leren kennen door de blogpost, je bent een connectie gaan voelen door de informatie op de site en de download. Je hebt ze leren vertrouwen door de extra tips en het Skype gesprek. En zonder al te veel inspanning vanuit de kant van het reisbureau op dat exacte moment: ben je klant geworden. Het reisbureau heeft alleen Skype gesprekken met mensen die al warm zijn. Die interesse hebben. Anders doorloop je dat hele proces namelijk niet. Het reisbureau verkoopt aan mensen die ze kennen, die een connectie voelen en die het vertrouwen hebben. En zo wordt verkopen leuk én makkelijk.

En dat kan jij ook gaan doen. Kun je je voorstellen hoe ontspannen je intakegesprekken worden wanneer je eigenlijk al weet dat je de opdracht binnen hebt? Dat je je tijd alleen spendeert aan klanten die serieus zijn, die weten wat je kost en écht voor jou kiezen, in plaats van dat je moet concurreren op prijs met nog 5 anderen? Heerlijk idee toch? 

Know
Bij de know fase leren mensen jou kennen. Ze zijn op zoek naar iets, en leren jou kennen. Via bijvoorbeeld een blog of social media post komen ze met je in aanraking en leren ze meer over jouw expertise. Hiervoor is het belangrijk dat je duidelijk laat zien welk probleem je oplost, of in welke behoefte jij voorziet. Daarom is het ook zo enorm belangrijk dat je dit duidelijk vermeld op jouw website en je profiel op social media kanalen. Om voldoende mensen in deze fase te krijgen is het natuurlijk ook belangrijk dat je werkt aan je online zichtbaarheid. En dus zorgt dat mensen je kunnen vinden via bijvoorbeeld Google, Pinterest of Instagram.

 

Like
Vervolgens wil je dat de persoon die jou nu kent, ook een connectie met je gaat voelen. Het afvangen van een e-mailadres voor een freebie kan een hele goede manier zijn om dit te doen – omdat je daarna per e-mail een relatie op kunt gaan bouwen. Maar iemand die jou actief gaat volgen op social media komt bijvoorbeeld ook in deze fase terecht. Vervolgens kun je interesse gaan creëren voor jouw specifieke product, zonder dat je echt nog iets verkoopt. Dit doe je door jezelf te laten zien, door klanten te laten zien, door kennis te delen, en door te delen over processen, ervaringen en resultaten.

Trust
In de trust fase leert de klant jou vertrouwen. Dit vertrouwen verdien je door waarde te leveren, en de persoon dus echt iets mee te geven waar diegene iets aan heeft, nog voordat iemand iets koopt bij je.
En dit doe je ook door nogmaals je expertise en expertstatus te benadrukken door bijvoorbeeld het delen over wie jouw klanten zijn, en wat voor resultaten zij hebben gehaald + wat ze over jou zeggen. Alleen de juiste / ideale klanten zullen alle drie de fases goed doorkomen, wat ervoor zorgt dat de juiste mensen bij jou kopen, en niet de mensen die niet bij je passen. Ook dat is heel waardevol.

En dan, wanneer iemand je kent, een connectie met voelt én je vertrouwd, dan kun je actief verkopen. Dan kun je een aanbod doen en dan zul je zien dat verkopen een stuk makkelijk en leuker wordt dan daarvoor. Als jouw volgers jou kennen, een connectie met je voelen én je vertrouwen: dan staan ze te springen om jouw aanbod.